Vi har haft många olika “typer” av klienter genom åren. Internationella jättar. Nischföretag. B2B och B2C. Och vad har vi lärt oss? Jo, att det finns väldigt få unika verksamheter – eller ens branscher. Vi brukar därför matcha bergsäkra utspel som “vår marknad är väldigt speciell” eller “vårt erbjudande är så komplext” med friska lösningar som istället vidgar vyer och stimulerar affärer på nya sätt. När vill du upptäcka nya sätt att se på omvärlden?
Se verksamheten i ett annat ljus
Även framgångsrika företag och organisationer behöver ibland lyfta blicken och se sig själva i ett annat ljus. FutureLab Reality Check är ett höghastighetsformat på fyra timmar tillsammans med ledningsgrupp där vi utsätter varumärke och affärsidé för energigivande genomlysning och kommer med konkreta rekommendentioner vid mötets slut.
FutureLab Reality Check kan bokas specifikt för ämneskategorin “Nya målgrupper”, men flera andra affärsutvecklande kategorier finns att välja mellan.
Vi kan hjälpa dig att snabbt nå nya målgrupper.
Boka ett Reality Check-möte redan idag! >>>
FutureLab Best practise: Nya målgrupper
Pragmatiskt lagd? Här har vi samlat några av våra bästa erfarenheter i att generera nya målgrupper i form av skarpa, verkliga uppdrag. Som du säkert noterar varierar uppdragen i omfång, typ av företag och specifika branschförutsättningar. Bättre och effektivare affärer efter utveckling är dock den gemensamma, röda tråden för samtliga case.
Best practise 1: Elmia
Nya tider, nya affärer | Elmia Arbetsmiljö
Elmia Arbetsmiljö arrangeras vartannat år och är en etablerad, välrenommerad och välbesökt fackmässa. Elmia ansåg emellertid att det var hög tid att stärka mässan och dess format inför framtiden, då såväl omvärld som målgrupper har förändrats (och står inför ännu större förändringar).
En stor del av utmaningen låg i att omdefiniera begreppet “arbetsmiljö”. FutureLab utvecklade varumärkesplattform, kommunikationsplattform och kommunikationskoncept.
Nya vägval för Sveriges ledande miljömässa | Elmia Recycling
Efter flera år i Stockholm återvände Elmia Waste & Recycling till Jönköping 2006. Mässan är Sveriges största inom miljösektorn och allmänt erkänd som renhållningsbranschens egen fackmässa.
Elmia upplevde dock ett behov av förändring. I scenarioarbetet för Elmia Waste & Recycling utvecklade FutureLab tre framtidsbilder för nya, möjliga positioneringar på den svenska, nordiska och europeiska marknaden.
Flexibel verktygslåda som driver försäljning | SkogsElmia
Uppdraget var att utvidga intresset för SkogsElmia, konceptualisera fyra, kommunicerbara målgrupper/segment samt förtydliga fördelarna/skälen till att besöka mässan för respektive målgrupp. FutureLab utvecklade ett system av kommunikationslösningar.
Basen i kommunikation är fyra annonser – en för varje intresseområde, t ex teknik & innovation. Som kompletterande element finns även en fyrsidig folder med stora variationsmöjligheter; dels i val av media, dels i val av samarbetspartner.
Best practise 2: Isaberg Rapid
Nya affärer för Rapid
Rapid har ända sedan start rört sig ute i trädgårdsregionerna med sina häftpistoler, men man har inte haft något renodlat trädgårdssortiment. Med en innovativ trädgårdstång i sitt sortiment bestämde man sig för att ta steget full ut i det gröna.
Tillsammans med Rapid utvecklade FutureLab därför ett trädgårdskoncept med en första generation av förpackningar och marknadsföring.
Verklig category management
Tillsammans med Rapid Tools utvecklade FutureLab ett butikskoncept för en internationell butikskedja. Genom konceptet visade Rapid verklig category management, att ta ansvar för kundens affärer, och fick på så vis en ny stor kund.
Best practise 3: Next Textile Borås
Next Textile Borås 2010 – Rethink!
Next Textile Borås är en unik satsning från Borås Stad där textila affärer får full fokus under två dagar – ett nytt spännande kapitel i regionens entreprenörsstarka historia. Målet är ambitiöst; Borås och Sjuhärad ska vara den ledande destinationen för nationella och internationella intressen inom textil och design. Temat för 2010 var “Rethink”; nytänk i material och affärer.
På scenen stod textila tungviktare såsom generaldirektören för franska Union des Industries Textiles, Emmanuelle Butaud-Stubbs, Albin Kälin från EPEA – företaget bakom designparadigmet Cradle to Cradle och Lutz Walter från Euratex, branschorganisation för den europeiska textil- och konfektionsindustrin. FutureLab verkade som affärsutvecklare, eventkoordinator och reklambyrå.
Best practise 4: JUSTNU Case
Enkla medel – nya affärer
I samband med lanseringen av JUSTNUs butikskoncept gav en 8-veckors DM-kampanj med snabba budskap flera nya, stora kunder. Kampanjen repositionerade dessutom varumärket på marknaden.